2019. január 1., kedd

Bejgli új recept szerint



Az idén (vagyis már tavaly) kipróbáltam egy sokak által kedvelt bejgli receptet, az Andi konyhája blogról, amit Limaránál láttam először. Ez a recept 6 rúd bejglire szól, és mivel én nagyobb ipari😁 mennyiséget sütök, ezért úgy döntöttem, hogy változtatok a régi jól bevált 4db-os bejgli receptemen. ( nem mintha nem lehetne kiszámolni 6db-ra! :)) ) Nem csalódtam benne, tényleg nagyon jó tészta, könnyű vele dolgozni, csak egy-két pici változtatást tettem a töltelékkel illetve a sütéssel kapcsolatban. A tészta receptje úgy szuper jó, ahogy van! A sütésénél azért voltam kénytelen változtatni, mivel nincs olyan hideg helyem (ami nem hűtő) ahol egész éjjel kint tudom hagyni a 6 db bejglit, és csak reggel kisütni. Pár órát hagytam állni nyitott ablaknál, utána kisütöttem, és így is nagyon szép lett. Akinek van hideg kamrája, vagy garázs ahová ki tudja tenni, az csak másnap reggel süsse ki. Nekem is van kis spejzom, de nem elég hideg ahhoz, hogy ott merjem hagyni egész éjszakára. A másik változtatást a tölteléknél tettem, mert nekem túl vizes lett a 0,5 l víztől, ami azért nem jó, mert akkor kireped, illetve "behorpad" a bejgli. A tölteléknek "vizes homok" állagúnak kell lennie, vagyis nem száraz, de nem is túl nedves. A töltelék amúgy is mindenkinél más, hogy teszünk-e bele citromhéjat vagy mazsolát, mennyire édesen szeretjük...stb., ki-ki a maga ízlése szerint készíti. Alapszabály, hogy a tölteléknek ugyanannyinak kell lennie, mint a tészta súlyának, vagyis nekem 29 dkg-os a tésztám ( eredeti receptben 27 dkg), ehhez 29 dkg töltelék kell. Bármennyire szeretnénk jó sok tölteléket, ennél többet nem szabad, mert akkor biztos kireped az oldala. 
Hát ennyi sok beszéd után :), következzen végre a recept:



Hozzávalók: ( 6 db bejglihez)

90 dkg finomliszt
25 dkg margarin (nálam vaj)
12,5 dkg zsír
10 dkg porcukor
1 dkg só
2,5 dkg élesztő ( nem kell felfuttatni!)
2 db tojássárgája
1 dl hideg tejszín (nálam Aldis zacskós)
2 dl hideg víz
+ 2 tojás a lekenéshez


Töltelék: (6 db bejglihez)

70 dkg dió
50 dkg kristálycukor
15 dkg kekszmorzsa
0,5 liter víz (nekem 0,4l elég volt)
reszelt narancshéj
pici fahéj
20 dkg mazsola 

vagy: 

70 dkg mák
50 dkg kristálycukor
15 dkg kekszmorzsa
0,5 liter víz (lehet kicsit kevesebb)
reszelt citromhéj
késhegynyi őrölt szegfűszeg
20 dkg mazsola

A tölteléket készítjük el először, a vizet kimérjük a cukorral, felforraljuk, vagyis cukorszirupot főzünk, majd a száraz anyaghoz öntjük. Jól elkeverjük, és megvárjuk míg teljesen kihűl. "Vizes homok" állagúnak kell lennie, ne legyen száraz, de ne is folyjon, kézzel teríthető legyen, akkor nem fog kirepedni a bejglink. Nekem a dióshoz jóval kevesebb víz kellett, kb. 0,4l, a mákos  majdnem felvette a 0,5l folyadékot. Ezt ki kell tapasztalni, és óvatosan, csak részletekben hozzáönteni a szirupot. A diós, ha nagyon vizes lesz, nem lehet jól elteríteni a tésztán, és úgy tűnik majd mintha kevés lenne benne. 


Elkészítés:

A lisztet a zsiradékokkal elmorzsoljuk, hozzámérjük a többi hozzávalót, az élesztőt csak belemorzsoljuk, nem kell felfuttatni, majd jól összegyúrjuk, kidolgozzuk a tésztát. Utána 6 db gombócba mérjük, az eredeti recept 27 dkg-ot ír, nekem 29 dkg-osak lettek. Lefóliázva min. 2 órára a hűtőbe tesszük, de az sem baj, ha tovább marad.
A tészta nyújtásánál sem a deszkát sem a tésztát nem kell lisztezni. Téglalapra nyújtjuk ( kb.A4-es lap nagyság), ráterítjük a tölteléket, úgy hogy a széleken maradjon 1-1 ujjnyi, amit behajtunk, majd feltekerjük a bejglit. (Az elkészítés menetéről ITT találtok fázisfotókat.) Sütőpapíros tepsire sorakoztatjuk, legfeljebb 3 db-ot süssünk egyszerre, legyen hely közte, mert különben összesülnek. Először tojássárgájával kenjük le, majd ha megszárad tojásfehérjével, ettől lesz szép márványos. Hurkapálcával végig megszúrkáljuk, majd 180 fokra előmelegített sütőben, alsó-felső sütésen, kb. 25-30 perc alatt megsütjük. A teljesen kihűlt bejgliket fóliába/celofánba csomagolva hideg helyen tároljuk.



A házi bejglinek nincsen párja, megéri a fáradozást!
Jó sütögetést kívánok!

















2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...