2012. október 21., vasárnap

Vadas marha zsemlegombóccal


Ritkán készítek vadast, inkább csak télen szoktam, pedig nagyon szeretjük. Most az eredeti recept szerint marhahúsból főztem, de csináltam már pulykacombból is , úgy is nagyon finom. Kétféle körettel készítem, mert a lányom csak csőtésztával szereti, szerintem viszont zsemlegombóccal az igazi ! 😉Nem mondom, hogy kis vállalkozás, olyan két napos étel (a pácolás miatt ), de megéri a fáradozást!

Hozzávalók :

1 kg marhafelsál (vagy stefánia)
3 szál sárgarépa
2 szál fehérrépa
1 nagy fej vöröshagyma
3-4 db babérlevél
2 karika citrom
1 evőkanál cukor
1 evőkanál mustár
1 dl tejföl
1 evőkanál liszt
só, szemes bors, borókabogyó, pirospaprika
étolaj


Zsemlegombóchoz :

35-40 dkg finomliszt
3 db szikkadt zsemle
3 dl tej
2 db tojás
2 dl víz

1 ek. étolaj

Elkészítés :

A marhahúst ujjnyi vastag szeletekre vágjuk, a répaféléket karikára, a hagymát cikkelyekre.
Kevés olajon üvegesre pároljuk a hagymát, rátesszük a hússzeleteket és fehéredésig sütjük mindkét oldalán. Így lezárjuk a rostokat és szaftosabb lesz belül a hús.



Hozzáadjuk a fűszereket, só, szemes bors, kevés pirospaprika, babérlevél, 3-4 szem borókabogyó, és kevés vízzel félig megfőzzük, majd hozzátesszük a karikára vágott répaféléket, a citromot,  pótoljuk a vizet, hogy majdnem ellepje, és készre főzzük.
Nyersen nem szoktam előre bepácolni a húst, de ebben a páclében tartom legalább egy éjszakát a hűtőben és csak másnap fejezem be a főzést.




Másnap kiszedjük a húst, és a zöldségeket botmixerrel pürésítjük. Előtte ne felejtsük el kiszedni belőle a babérlevelet, és amennyire lehet a szemes borsot is. Ezért jobb, ha a borsot és borókabogyót teatojásba rakjuk, úgy főzzük bele.



A visszamaradt lábasban kevés olajon 1 evőkanál cukrot karamellizálunk, ebbe tesszük a lisztet, vagyis rántást készítünk, majd ehhez öntjük vissza a zöldségpürét, beízesítjük egy kis mustárral és tejföllel. A végén visszatesszük a hússzeleteket és összeforraljuk.

Közben elkészítjük a zsemlegombócot:

- apró kockára vágjuk a zsemléket és sütőben megpirítjuk
- 3 dl tejet felforralunk és a zsemlekockákra öntjük, hogy jól beszívja
- tálba szórjuk a lisztet, sót, ráütjük a tojásokat, az 1 ek. étolajat és vízzel csomómentesre keverjük
- a nokedlitésztához hozzákeverjük a tejes zsemlekockákat
- bő lobogó sós vízbe gombócokat szaggatunk nagyobb evőkanál segítségével (vagy lisztezett kézzel gombócokat formálunk)
-miután feljöttek a víz tetejére még 5-10 percig főzzük ( nagyságtól függően).













Ahogy már említettem nálunk kétféle körettel készül, csőtésztával is nagyon finom, de hagyományosan zsemlegombóccal tálaljuk.

Jó étvágyat hozzá !😊


7 megjegyzés:

  1. Jajj, még reggeli előtt vagyok és most igencsak korog a gyomrom :) Ez az egyik kedvenc ételem, rég nem készítettem, mert a családban sajnos rajtam kívül nem szereti senki. Magam miatt meg nem álltam neki, de most megjött a kedvem. Jó kis recept, köszönöm. Meg van a hétvégi menü :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy ötletet adtam ! Főzd csak meg magadnak .....mert megérdemled ! :-)

      Törlés
  2. Én is kipróbálom biztos fini lesz. Köszönöm a receptet

    VálaszTörlés
  3. Én is kipróbálom biztos fini lesz. Köszönöm a receptet

    VálaszTörlés
  4. Én már csak így készítem. Köszönöm,!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy ízlik így! :-) Szívesen! :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...