2012. október 10., szerda

Zakuszka




A zakuszka egy Erdélyből származó zöldségkrém, ami üvegekbe zárva és kidunsztolva egész télen eláll. Pirítósra kenve előételnek vagy vacsorának is nagyon finom. Többféle ízesítés létezik, én az eredeti recept alapján padlizsánnal készítettem, de hallottam már babos, gombás...zakuszkáról is.
Amire a főzésnél felhívnám a figyelmet, hogy nagyon "köpköd", tehát folyamatos keverés mellett kell főzni, vagy azonnal fedővel letakarni.

 



Hozzávalók :

2 kg padlizsán
2 kg pritaminpaprika (vegyesen csináltam kápia, pritamin, kalifornia )
0,5 kg vöröshagyma
0,5 l paradicsomlé
3 dl étolaj
3-4 db babérlevél
só, bors ízlés szerint
(eredeti recept szemes borsot ír)



Elkészítés  :

A padlizsánokat sütőben megsütjük, majd a bőrét leszedjük és feldaraboljuk. Ha kihűlt aprítógépben, vagy botmixerrel pürésítjük.
A vöröshagymát és a paprikát szintén aprítógépben vagy húsdarálón ledaráljuk, és az olajon elkezdjük dinsztelni. Kb.30 perc múlva hozzáadjuk a padlizsánt, paradicsomlét, babérlevelet, sót, borsot ( én őrölt borsot tettem ), és még 20-30 percig főzzük állandó keverés mellett, amíg elkezd a tetejére feljönni az olaj.




Még forrón üvegekbe szedjük, és rögtön fejre állítjuk ( ezért nem kell bele szalicil ) 10 percre, majd mehet a száraz dunsztba 1-2 napig. Száraz dunszt : kosárba, dobozba, vagy bármilyen ládikát kibélelünk egy meleg takaróval és abba rakjuk a még meleg üvegeket, bebugyoláljuk, hogy minél lassabban hűljenek ki.

Érdemes belőle többet készíteni, mert így sokáig eláll ......és ajándéknak is szép ! :)



Jó étvágyat hozzá ! :-)




4 megjegyzés:

  1. Én még sosem készítettem, de nagyon szeretem. Lehet megpróbálkozom vele, mert annyira guszta:)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Janka! :-) Ha kisebb mennyiséget készítesz, hamar megvan. :)

    VálaszTörlés
  3. Mi (Erdélyben) forró olajat (1-2mm) öntünk a tetejére, így tartósítjuk. :) Felbontás után természetesen az olajat leöntjük a tetejéről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Enci az ötletet, kipróbálom majd. :) A recept egyébként hasonlít az erdélyi autentikus receptekhez, vagy te másképp készíted?

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...