2014. május 9., péntek

Indiai házi sajt - PANÍR (paneer)


Többször hallottam már erről a PANÍR nevezetű indiai házi sajtról, de most készítettem először, viszont biztos nem utoljára. :) Az ötlet onnan jött, hogy pont volt itthon a hűtőben 2 üveg lejárathoz közeli zsíros tej, és nem szerettem volna kiönteni. Ahogy recepteket keresgettem, találtam a KIFŐZTÜK és a VEGAVARÁZS oldalán is, amelyek éppen csak mennyiségben tértek el egymástól, ezek alapján készítettem, de azért ide is leírom a receptet. A panírt csak zsíros tejből lehet készíteni, én Cserpes 3,5%-os házi tejből készítettem. Most elsőre a natúr változatot csináltam, de különféle zöld fűszerekkel, sóval, fokhagymával, snidlinggel ....stb. lehet ízesíteni. Ebben a sajtban az a jó, hogy lehet sütni-főzni, grillezni, nem folyik szét, de önmagában frissen szendvicshez, vagy salátákhoz is nagyon finom.



Hozzávalók : 
  • 2l zsíros 3,5%-os tej
  • 6 evőkanál citromlé (vagy 1 teáskanál citromsav)

Elkészítés :

Először a tejet egy fazékban felforraljuk. Lassú tűzön, óvatosan kevergetve tovább főzzük hozzáöntve a citromlé felét, majd lassan-lazán kevergetve hozzáöntjük a többi citromlét is, óvatosan egészen addig amíg kicsapódik a sajt és láthatóan elválik a zöldes-sárgás tejsavótól. 


Vigyázni kell, nehogy túl sok savanyító anyagot használjunk, ezért kell fokozatosan adagolni, mert akkor túl szemcsés lesz a sajtunk és nem fog összeállni. 


Ezután 10 percet állni hagyjuk, de már nem keverjük mert akkor összetörik. 


Közben kibélelünk egy szűrőt sűrű gézanyaggal, vagy vászonanyaggal, egy tál fölé rakjuk, és leszűrjük a sajtot, majd hagyjuk lecsöpögni. 


Amikor kihűlt összecsavarjuk az anyagot, így áttesszük egy kis tálba, attól függően milyen formát szeretnénk, majd a tetejére tehetünk egy kis nehezéket, hogy még a felesleges tejsavó kipréselődjön belőle, és szép egynemű állaga legyen a sajtnak.
Pár órára hűtőbe tesszük, utána szépen lehet szeletelni, és rögtön fogyasztható. A megmaradt tejsavót érdemes eltenni, lefagyasztani, mert kenyérsütéshez vagy kelt tésztákhoz kitűnően használható.


Pár csepp olívaolajon, kicsit megsózva grillezhetjük is, nagyon finom friss salátákhoz, vagy kockára vágva különféle ételekbe tehetjük, főzhetjük.


 Jó étvágyat hozzá ! :-)

6 megjegyzés:

  1. Biztos annyira finom, amennyire gusztán néz ki!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Mártika tényleg finom lett, érdemes kipróbálnod, ha szereted a friss sajtokat ! :)

      Törlés
    2. Nagyon finom spenótban! Ügyes vagy :)

      Törlés
    3. Köszönöm Vicuska a jó ötletet ! :) Belefőzni szoktad kicsit a spenótba, vagy csak belekockázni amikor elkészül ? Nekem azóta is csak a "párnasütis" Vicuska vagy .... a mennyei receptet miatt :)) Szép hétvégét !

      Törlés
    4. Köszönöm Mariann a szép pihe-puha jelzőt :D Belekockázom a kisütött paneert, fűszerezem (pl. garam masala, fokhagyma), megy még hozzá kis tejszín és 2-3 percig főzöm még a spenóttal, lefedve.
      Szép hétvégét :)

      Törlés
    5. Jajj, nagyon jól hangzik, köszönöm :) A jövő héten ki fogom próbálni friss spenóttal.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...