2013. május 30., csütörtök

Eperlekvár befőzés



Nem volt ma betervezve a lekvárfőzés, csak tegnapról megmaradt a boltunkban 2 láda eper, és nem szerettem volna ha kárba vész. Ettől az esős időtől vizes az eper és nem áll el másnapra. Befőzéshez még elég szép volt, és most már nagyon boldog vagyok, hogy az üvegekben van.
Nem mondom, hogy nem kell vele dolgozni és mosogatni utána, de megéri a fáradozást, mert a házi dzsem  nem hasonlítható a készen vett lekvárokhoz. Igazából én dzsemnek főzöm, mert hagyok benne nagyobb sőt egész darab epreket is, csak egy részét turmixolom el. Olyan jó, főleg télen, amikor egész szem epreket talál az ember a palacsintájában.😍
Tervbe van még véve levendulás, gyömbéres, és bazsalikomos eper dzsem, ha az időjárás is úgy akarja és lesz érett eper.
Általánosságban elmondhatom, hogy minden lekvárnál a cukortakarékosságra törekszem, és csak annyi cukrot használok fel amit a gyümölcs megkíván. Amit a különféle zselésítőkön írnak, hogy 350-500g cukor, én azt nagyon soknak tartom, max. 200-250g-ot használok/ 1 kg gyümölcshöz, de ha nagyon jó érett, édes a gyümölcs, akkor még 150g is elég, persze ez ízléstől is függ. Most először próbálom ki a mi boltunkban is kapható Kaldeneker-féle természetes sűrítőanyagot a pektint, eddig a Dr. Oetker féle dzsemfixet használtam, abból is a 3:1 cukortakarékos változatot. Citromsavat ( Haas féle befőzéshez ) mindig teszek bele a szín stabilizálásához, így megmarad az eper szép élénk színe, nem barnul meg.




Hozzávalók  :
(1 kg-hoz írom le, nálam 8 kg-ból készült)

1000g eper
200-250g cukor
1 kk.citromsav (nekem Haas féle )
6g pektin (sűrűbb, keményebb állaghoz a duplája)





Elkészítés :

Először az epret jól megmossuk, és lecsumázzuk. Megmérjük a tiszta súlyát, és abban a lábasban/fazékban amiben főzni fogjuk ráöntjük a megfelelő mennyiségű cukrot, citromsavat és pár órára állni hagyjuk.



Utána botmixerrel kissé elturmixoljuk, úgy hogy azért maradjanak benne nagyobb ( egész) szemek is, és 5-10 percig főzzük, amíg felforr, majd kevés cukorban elkeverve hozzáöntjük a sűrítőt és még további pár percig főzzük. Az esetleges habot szűrőkanállal leszedjük, majd tisztára mosott üvegekbe szedjük. 




A betöltött üvegeket tetővel lezárjuk, majd 5-10 percre fejre állítjuk, így kiszorítjuk a levegőt, és nem fog megromlani. Utána száraz dunsztban hagyjuk másnapig kihűlni.




Jó étvágyat hozzá ! :-)
















10 megjegyzés:

  1. Nagyon jól hangzik, köszönjük :) Eddig még sosem csináltam ilyesmit, remélem, jól fog sikerülni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabriella biztos sikerülni fog ! Nem lehet elrontani :)

      Törlés
    2. Nagyon klassz lett és igazán könnyen elkészült, szóval egyszerűen szuper! :) Borzasztóan örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra.

      Törlés
    3. Nagyon örülök ! :) Szólj, ha bármi nem egyértelmű ....nagyon szívesen segítek ! Szép Pünkösdi Ünnepet kívánok ! :-)

      Törlés
  2. Nekem nem sikerült. A pektin, mint a nokedli úgy összeállt, elkeverni nem lehetett. Mindent a leírás alapján készítettem.

    VálaszTörlés
  3. Ohh, nagyon sajnálom, nem tudom mi lehetett. Biztos összekeverted a cukorral a pektint? Jól el kell keverni kevés cukorral és úgy hozzáadni a lekvárhoz.

    VálaszTörlés
  4. Szia! A recepted alapján adtam az eperlekvárhoz a pektint, és nagyon folyós lett. Mi lehet az oka szetinted? Nem akar zselésedni!��

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Judit! Oda írtam a recepthez, hogy sűrűbb állaghoz a duplája kell. Javítani fogom a félreértések végett, mert azt vettem észre, hogy pektin-pektin között is van különbség. Én a Kaldeneker Gyuritól szoktam a pektint venni, abból egy kanalazható állaghoz elég volt annyi is. A gyümölcs víztartalmától is függ ....stb... Remélem ki tudod javítani, és sikerülni fog! Kevés cukorban keverj még el pektint is forrald hozzá, csak 3 perc elég.

      Törlés
  5. Szeretném kérni a segítségeteket. Eperjam szép darabisan szoktam elrakni. De hogy lehet olyat lenni hogy gyonyorubelrnkpiros maradjon a színe? Köszi.

    VálaszTörlés
  6. A színéért a citromsav vagy a citromlé a felelős, attól marad szép a színe.Lehet bele tenni mind a kettőt is, persze mértékkel, ne vigye el az eper ízét.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...